Blogpost van de voorzitter

Blogs 2020

Het nieuws in het nog prille 2020 wordt gedomineerd door cybercriminaliteit. Hoogste tijd om er nu echt werk van te maken, om het gesprek over cyber aan te gaan en – afhankelijke van de klantbehoefte – cyberverzekeringen actief te gaan adviseren aan jouw klanten.

Begin 2020

De Universiteit van Maastricht betaalde 30 bitcoins (200.000 euro) losgeld doordat hun systemen waren geïnfecteerd met ransomware of gijzelsoftware. Nadat medewerkers van de universiteit op phishing-mails klikten, konden de aanvallers via een virus binnenkomen op het netwerk.

Het Nationaal Cyber Security Centrum van het ministerie van Justitie en Veiligheid adviseerde halverwege januari 2020 organisaties om de Citrix-software tijdelijk uit te schakelen. Er bleek een lek te zitten in de beveiliging, waardoor hackers bedrijfsnetwerken binnen konden komen en infecteren.

Zelf ben ik begin januari van dit jaar ook slachtoffer geworden van hacken. Na het ‘overnemen’ van mijn mail kon mijn Facebook-wachtwoord (mét twee factor authenticatie) worden overgenomen. Meerdere mensen hebben geld overgemaakt naar meerdere banknummers omdat zij een nintendo switch 32gb van ‘mij’ wilden kopen. Veel gedupeerden en veel – openstaande – vragen.

Lezing LAC Zuid

In 2019 organiseerde een van de bij de Federatie aangesloten assurantieclubs, LAC Zuid, een lezing over cybercriminaliteit. Met als belangrijk doel om de directe – en indirecte – gevolgen van een hackaanval te delen. Spreker was Xander Koppelmans.

Xander had in 25 jaar een gezond en succesvol communicatiebedrijf opgebouwd in de sectoren grafisch werk, video en fotografie. Het bedrijf is goed georganiseerd, geautomatiseerd en beveiligd.

Dan wordt het bedrijf op een donderdagmorgen onverwacht gehackt. Op het eerste gezicht lijken de gevolgen te overzien, maar twee jaar later moet Xander noodgedwongen zijn eigen faillissement aanvragen. Maar ook daar stopt het nog niet.

Xander Koppelmans

Voor het schrijven van deze column heb ik gebeld met Xander Koppelmans. Hij vertelde me kort wat er was gebeurd en vooral ook over de schade die hij had opgelopen.

Als eerste was er de directe schade van zo’n half miljoen euro voor het inzetten van eigen onderzoekers om te achterhalen wat er was gebeurd en IT’ers om de schade zoveel mogelijk te herstellen. Maar ook het dubbele werk van Xander en zijn medewerkers om de werkzaamheden over te doen van hetgeen was verdwenen. Want alle data waren weg: de servers (ook de back-up servers), werkstations en harddisk aan die werkstations waren leeg.

Dan was er nog de indirecte schade, wat leidde tot het faillissement. Klanten werden op de hoogte gesteld en leefden mee. Op korte termijn werden echter toch opdrachten ingetrokken of niet gegund. Op langere termijn leverde dit veel omzetderving op; onder andere omdat klanten bang waren dat er ook iets met hun systeem zou kunnen gebeuren bij voortzetting van de samenwerking met het bedrijf van Xander.

En tot slot de persoonlijke schade. Wie doet dit? Een bekende? Een concurrent? Is het een gerichte actie of een ‘random’ kwajongensstreek? Om paranoïde van te worden. Het leidde dan ook tot psychische en gezondheidsklachten.

Gelukkig gaat het nu goed met Xander en heeft hij met een prachtig klantennetwerk (uit de oude onderneming) weer een gezond florerend bedrijf opgebouwd. Zijn kerndiensten zijn strategisch en operationeel communicatieadvies voor MKB en gemeenten.

Daarnaast geeft hij regelmatig lezingen over deze zwarte bladzijde uit zijn leven. Tot zijn schrik moet hij daarbij steeds opnieuw constateren dat hij zijn computerbeveiliging destijds beter op orde had dan het gros van MKB Nederland nu. Het is dus gewoon wachten op de rampen die zich gaan voltrekken. Het is niet meer de vraag óf men gehackt gaat worden, maar enkel nog ‘wanneer’ dat gaat gebeuren. Overigens, een goede website, ook voor cybercrime-slachtoffers, is www.digiweerbaar.nl. U vindt er onafhankelijke hulp en preventietips.

Assurantieadvies

Met bovenstaande ervaringen in gedachten en gezien de overduidelijk toenemende cybercriminaliteit moet dit onderwerp bovenaan de agenda staan van ieder gesprek dat een financieel adviseur voert met een zakelijke klant. Een gesprek waarbij inventarisatie van risico’s, risicomanagement, hoe snel te kunnen handelen bij problemen en verzekeren aan bod komen.

En als je zelf meer wilt weten? Kijk dan bij jouw assurantieclub in de buurt om te zien wanneer er een bijeenkomst is over cyberverzekeringen of een ander actueel onderwerp.

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

Financieel adviseurs helpen hun klanten. Dat is een inkopper eerste klasse. Maar hoe bewust ben je je van die hulprol? Mijn inschatting is dat je dat onderschat. Graag leg ik dat uit.

Het leven

Het jaar 2020 heeft de eerste maand al weer achter de rug. De eerste – en misschien wel alle – goede voornemens zijn losgelaten. De eerste teleurstellingen zijn al ‘binnen’. Kortom: het leven is weer zoals het altijd was.

De wereld

En dat in een wereld die steeds complexer wordt. Grote techbedrijven maken de dienst uit. Op het wereldtoneel verschijnen steeds meer mannen die veel beloven en van het ‘anders’ een vijandbeeld scheppen.

Kloof

Hoe kunnen mensen zich – in dat ‘geweld’ –staande blijven houden? Moeilijk. Het aantal daklozen groeit. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) leeft 4 procent van de Nederlandse bevolking in een ‘slechte’ leefsituatie en geven hun leven een onvoldoende. De kloof wordt groter. Er zijn grote zorgen over onverdraagzaamheid, gebrek aan respect, asociaal gedrag en egoïsme.

Financiële zorgen

De financiële ongeletterdheid is groot. En een verkeerde keuze is zo gemaakt. Want hoe moet een kleine financiële opoffering nu worden afgezet tegen financiële rust later?

Hulp

En daar kunnen wij helpen! De financieel adviseur van de jaren 20 van deze eeuw kan zijn (aankomende) klanten helpen overzicht te krijgen, alternatieven af te wegen en weloverwogen keuzes te maken.

Het maakt niet uit wat jij bent: een assurantieadviseur, financieel adviseur, hypotheekadviseur, financieel planner, bankadviseur of welke adviseur op financieel terrein dan ook. Jullie hebben veel kennis van onder andere wetgeving, regels, financiële producten en verzekeringsrecht. Die haal je onder andere uit iedere Beursbengel.

Dat is zeer waardevol voor mensen die aan de vooravond staan van een nieuwe levensfase, zoals trouwen of scheiden, vader of moeder worden, afscheid nemen van een ouder, starten in een nieuwe baan of onderneming of het (gedwongen) stoppen daarmee. Maar ook als je een huis koopt of terecht lijkt te komen in een ingewikkelde financiële situatie, dan is het fijn om tegenover iemand te zitten met verstand van zaken.

Want een eenvoudige fietsverzekering afsluiten of spaarrekening openen lukt veel mensen nog wel. Maar als het lastiger wordt, dan is hulp fijn. Iemand die goed naar je kan luisteren en jouw probleem helder kan samenvatten. En iemand die je het gevoel geeft dat je de financiële teugels in handen hebt.

Ook zelf

Dat ervaar ik zelf ook. Ondanks meerdere Wft-diploma’s en de titel RGA vind ik het fijn om zo onregelmatig eens met een adviseur te spreken over het overzicht van schulden en bezittingen en verwachtingen over de financiële toekomst.

En als ik dat prettig vind, dan zullen andere Nederlanders dat vast ook vinden.

Helper

Gelukkig kom ik bij lezingen van assurantieclubs in het land veel van die ‘iemanden’ tegen. Adviseurs met verstand van zaken en het talent om zaken begrijpelijk te maken.

Dat komt uiteraard door die lezingen, want die zijn inhoudelijk goed en maken een goede vertaling naar de dagelijkse praktijk. Maar niet alleen. Het komt ook doordat adviseurs in gesprek komen met vakgenoten, waarmee ze – ter plekke of later – kunnen sparren over klantissues. En dat helpt hen om betere adviezen te kunnen uitbrengen.

Lees jij wel de Beursbengel, maar ben je nog geen lid van Assurantie Club Zeeland, EFD Noord, FDG (Vereniging voor Financiële Dienstverleners Gelderland), FDON (Vereniging voor Financieel Dienstverleners Oost-Nederland), FiDiB (vereniging voor Financiële Dienstverleners Brabant), FiDiZ (Vereniging van Financiële Dienstverleners Zwolle en Omstreken), GSFD (Gooische Sociëteit Financiële Dienstverlening), LAC Zuid (Limburgse Assurantie Club - Zuid) of VPV Rotterdam?

Meld je dan aan en bezoek binnenkort een lezing.

Want als je je bewust bent van je hulprol, dan hoort daar ook de taak bij om bij te blijven. Inhoudelijk en met elkaar. Tot ziens!

Als het lastiger wordt, dan is hulp fijn!

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

Blogs 2019

December 2019. Het einde van het jaar 2019 nadert. Het einde van een decennium – van de jaren 10 – nadert.

De Federatie vernieuwd

De Federatie van assurantieclubs heeft drie nieuwe voorzitter benoemd in de afgelopen 10 jaar: Femke de Jong-Struiksma, Gérard Teurlings en ik.

Overkoepelend in het gevoerde beleid was ‘vernieuwing’. Om meer naar buiten te treden, om oude, slepende dossiers tot een goed einde te brengen, om een bestuurslaag in de structuur te schrappen, om helaas van een aantal assurantieclubs afscheid te nemen (die zelfstandig verder zijn gegaan of zichzelf hebben opgeheven), om te focussen op ‘wat ons bindt in plaats van wat ons scheidt’, om een hedendaags antwoord te hebben op de rol van financieel adviseurs, om te starten met lobbyen voor een nieuw PA-/PE-stysteem dat niet gedomineerd wordt door herexamens maar door versterken van advisering voor klanten.

De inhoud blijft

En tegelijkertijd organiseerde assurantieclubs vele honderden bijeenkomsten over veranderingen van wet- en regelgeving, van onze omgeving, van bedrijfsvoering en van het vak.

Een greep uit de onderwerpen in de afgelopen tien jaar: beloningssystematiek voor het intermediair, WEGAM, Cyber, rol van de AFM, pensioenfondsen in het nauw, vakbekwaamheidseisen, PPI, eed of gelofte, toekomst van de volmacht, fraude, sanctiewetgeving, AVG, hypotheekmarkt, is er nog toekomst voor de autoverzekeringsmarkt?, broodfondsen versus AOV, risicomanagement 2.0, bitcoins, levenstestament, klantdossiers, moeilijk verzekerbare risico’s, blockchain, social media, personenschaderegeling, hoe om te gaan met klanten?, non-verbale communicatie, asbest, opruimkosten, MH17, voertuigcriminaliteit en bedrijfsschade. Om er een paar te noemen.

Het contact met vakgenoten blijft ook

De vele bestuursleden van alle assurantieclubs combineerden tijdens al deze bijeenkomsten deze inhoud met netwerken. Want het is goed om met vakgenoten te spreken over zaken die goed gaan, die beter kunnen en veranderingen in het algemeen.

En dat is het succes van de assurantieclubs. Na afloop van een lezing onder het genot van een natje en droogje verder praten.

2030

In de komende tien jaar zal het vak van financieel dienstverlener zich blijven ontwikkelen. Wel is mijn verwachting dat de rol van adviseur, verzekeraar, volmacht en bank in 2030 een andere is.

Ik hoop:

  • dat digitalisering ons werk uit handen heeft genomen, zoals het vastleggen van zaken en het helpen herinneren;
  • dat veel jongeren (van geest!) zijn gestart in onze branche; en dat zij ook doorstromen na het eerste werk in een callcenter van een verzekeraar of bank;
  • dat er veel meer tijd van adviseurs beschikbaar is om klanten bij te staan in een nog complexer wordende wereld;
  • dat er helderheid is over provisie en de waarde van advies;
  • dat financieel advies een upgrade heeft gehad in de publieke opinie omdat duidelijk wordt dat zoveel klanten er zoveel baat bij hebben;
  • dat het aantal leden van assurantieclubs fors is toegenomen en dat er (nieuw op te richten) assurantieclubs zijn toegetreden tot de Federatie;
  • dat er 1 stevige en brede beroepsorganisatie is van werkgevers en beroepsbeoefenaars in de financiële adviesbranche in plaats van de huidige keurmerken, brancheverenigingen, beroepsverenigingen en Federatie; én
  • dat de overheid de verplichte herexamens van het PE heeft afgeschaft en een mooi nieuw systeem van Permanent Actueel (PA) – inclusief een mooie functie voor de lezingen van assurantieclubs – heeft geïntroduceerd.

Toekomst

Het overzicht van de onderwerpen van de lezingen van dit decennium geeft een goed beeld van hoe ons vak in beweging is. En blijft bewegen.

De komende tien jaar zullen enkele van de genoemde onderwerpen ook weer op de agenda staan, maar zullen er ook nieuwe onderwerpen komen.

Als lid van een assurantieclub weet je welke invloed je kunt hebben op de inhoud van lezingen. Maar als je nog geen lid bent, dan weet ik een goed voornemen voor jou voor in het nieuwe jaar; voor in het nieuwe decennium.

Bezoek 1 van de assurantieclubs bij jou in de buurt. De gegevens zijn te vinden onder ‘netwerken’ op de homepage van www.assurantieclubs.nl. Neem in aanstaande januari de stap en je zult merken hoe een lezing en het netwerken bij je past.

Tot snel!

December 2019.

December 2019 is niet alleen het einde van iets, maar ook het begin van iets moois.

Het begin van het jaar 2020 nadert. Het begin van een decennium – van de jaren 20 – nadert.

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

8:2(2+2)=

Deze som zette een Koreaanse wiskundeliefhebber afgelopen zomer op internet en zorgde voor heel veel ophef. Want het antwoord kan zowel 1 als 16 zijn.

  • 1 als je 8 deelt door 2 keer 4 (door 8 dus).
  • En 16 als je 8 deelt door 2 (is 4) en dat met 4 vermenigvuldigt.

In de bestuursvergadering van de Federatie van Assurantieclubs is recent besloten dat we goede ervaringen met sprekers graag in kaart willen brengen. Elke bijeenkomst die als zeer goed wordt ervaren zal worden opgenomen in een databank.

En de andere assurantieclubs binnen de Federatie kunnen uit die databank putten als zij bijeenkomsten gaan plannen voor hun eigen club.

 

Delen om te vermenigvuldigen

Een steeds populair wordende uitspraak is ‘om te kunnen vermenigvuldigen moet je kunnen delen’. Dat gaat over het vermogen dat iemand heeft om kennis te delen. En het staat tegenover het oude ‘verdeel en heers’.

Transparant zijn over wat je weet, maar ook over wat je niet weet. In het wetenschappelijk onderzoek komt het vaker voor. Nieuwe inzichten met anderen delen kan er voor zorgen dat de ander juist weer verder komt met het ontwikkelen van zijn of haar ideeën. Iets waar jij later weer iets aan kunt hebben. Of niet. Maar het is goed voor het hele vakgebied.

Voor het ‘open’ starten met delen is vertrouwen nodig. Vertrouwen dat de ander kan – maar heel vaak niet zal – beschamen. Het is geven zonder er iets van terug te verwachten.

Het ‘verdeel en heers’ betekent dat je de een meer kennis of rechten geeft dan de ander. Er is weinig vertrouwen omdat je bang bent dat je later niet meer nodig zal zijn. Wantrouwen en het afschermen van kennis vormen de basis. Hierdoor hoeft jij niet te vrezen dat de twee samen tegen jou zullen optrekken.

Vertrouwen

Binnen de Federatie is er inmiddels veel vertrouwen over en weer. Er worden stevige gesprekken gevoerd om de toegevoegde waarde van de Federatie te versterken. En altijd met het belang van de leden van de assurantieclubs in het achterhoofd.

Daar zijn de afgelopen tijd mooie zaken uit voortgekomen:

  • De PA voor de leden. Bij het 70-jarig bestaan in 2018 heeft de Federatie de mogelijkheid gegeven aan alle leden van de assurantieclubs om gratis gebruik te maken van een ‘eigen’ Permanent Actueel. Deze digitale leeromgeving wordt nu – met korting – aangeboden via verschillende assurantieclubs.
  • Eén – en daardoor per club goedkopere – bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Scheelt in de kosten per club en daarmee voor de bijdrage van de leden van de clubs.
  • Een gezamenlijke websitebouwer en backofficesysteem. Hierdoor kunnen we beter samenwerken en kennis over administratie en website delen.

Dat is de lijn die we door willen zetten.

Lid van een assurantieclub?

Door het delen van zeer goede sprekers in de databank van de Federatie is de kans groter dat jij, als lid van een assurantieclub – een betere bijeenkomst krijgt.

Als jouw vakgenoten in Limburg enthousiast zijn over een spreker, dan is de kans zeer groot dat hij of zij het bij jou in Noord-Nederland of Zeeland ook goed doet.

We letten op zowel de inhoudelijke bijdrage en actualiteit enerzijds en op de wijze van overbrengen anderzijds.

Wat je ook kunt doen is om jouw ervaringen over een bijeenkomst te delen met jouw bestuur. Op de netwerkborrel achteraf of met een mailtje de dag na de bijeenkomst; dat vindt jouw bestuur leuk!

Daarnaast mag je aan mij natuurlijk ook altijd die zeer goede spreker doorgeven. En ik zal zorgen dat die informatie op de juiste manier wordt verwerkt.

16

Rekenmeesters werden het niet eens; van links naar rechts werken, Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen, Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord? En verschillende merken rekenmachines geven ook verschillende antwoorden.

Mijn antwoord is 16. Logisch. Want ik deel graag eerst voordat ik vermenigvuldig.


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

De financiële (advies)sector kan verjongen, maar dan moeten we er wel zelf mee beginnen. Want een ander doet het niet. En door te verjongen houden we ons vak levend.

De Federatie van Assurantieclubs vindt het belangrijk om mee te denken en mee te werken aan oplossingen om het vak van financieel adviseur weer glans, trots en toekomst te geven.

Wat is er aan de hand?

De afgelopen jaren is het aantal financieel adviseurs fors afgenomen; zowel de onafhankelijke adviseurs als adviseurs in dienst van banken, verzekeraars en volmacht bedrijven. Provisieverbod, toename online, afname klantbinding en onvoldoende ‘bewijs’ voor toegevoegde waarde van financieel advies zijn oorzaken.

Door weinig instroom zien we vergrijzing. Jonge financieel adviseurs zijn vaak zonen en dochters van financieel adviseurs die hun bedrijf willen overdragen.

De instroom die er is, doet WFT-basis, werkt op customer contact centers van grote instellingen en wordt onvoldoende uitgedaagd voor een carrière als financieel adviseur.

Belang financieel advies

Eerste vraag die ik graag wil beantwoorden of het misschien helemaal niet erg is als het vak ‘uitsterft’. Kan niet alles worden gegoogled?

Klanten kunnen inderdaad veel zelf online, maar niet alles. Op sommige momenten in je leven is het goed als er iemand is die jou helpt overzicht te krijgen: samenwonen, huis kopen, kind(eren) krijgen, zorgen over pensioen, start als zzp-er.

Regelmatig lezen we verhalen over grote groepen Nederlanders die in financiële problemen (zijn ge)komen. Het aantal daklozen, betalingsproblemen, geldstress en slapeloze nachten nemen toe. Vaak omdat het overzicht kwijt is en de bomen door het bos met regels en wetten (allemaal online te vinden) niet meer te zien zijn. En niet altijd zijn er grote problemen; een inboedelschade kan ook al tot veel zorgen leiden.

Dat helpen te voorkomen is een vak. Daarom is de financieel adviseur broodnodig.

Trots op het vak

Het vak van financieel adviseur is de laatste jaren veranderd. De focus is verschoven van ‘mooie klantgesprekken’ naar ‘zorgplicht, regels en administratie’. Iedere 3 jaar moet er verplicht examen worden gedaan in iets dat maar zeer beperkt met het vak te maken heeft (zie ook mijn blog ‘Natuurlijk denk jij mee over het nieuwe PE-/PA-systeem!’). Er is een gevoel ingeslopen dat het vroeger allemaal beter was en dat merk je als je op verjaardagfeestjes wordt gevraagd wat je doet. Starters in onze branche haken af.

De trots moet weer terugkomen. Vakmensschap. De financieel dienstverlener moet worden gezien zoals het is: de helper van mensen in het maken van keuzes. Door het in kaart brengen van keuzes, de korte termijn risico’s en de lange termijn kansen.

Federatie

Assurantieclubs en de Federatie willen werken aan de trots op het vak en de toekomst van het beroep. Al meer dan 70 jaar worden daarom bijeenkomsten georganiseerd waarbij kennis wordt gekoppeld aan netwerken. Maar ook worden onnodige regels en hobbels aangekaart. En worden oplossingen door leden aangedragen.

Een mooi middel daarvoor is 'leerling-gezel-meester'. Ervaren adviseurs leiden in hun praktijk starters op en starters hebben een groeipad waar ze zich op kunnen richten. Win-win.

Afgelopen tijd zijn er gesprekken gevoerd op welke manier assurantieclubs kunnen helpen of versnellen.

En jij?

Natuurlijk denk jij ook na over de toekomst van jouw bedrijf en ons beroep. Maar heb je het ook wel eens persoonlijk gemaakt: Hoe groot is je personele uitbreidings-/vervangingsbehoefte de komende 2 jaar? Wat doe je om deze uitdaging op te lossen? Zou je willen investeren in een stagiair voor 4 tot 6 maanden? Zou je willen samenwerken met andere financieel adviseurs voor een roulatiesysteem van trainees? Probeer deze vragen te beantwoorden; zowel als eigen ondernemer als in loondienst.

En laten we het tegenargument ‘ik leid niet op voor mijn collega, dus ik begin er niet aan’ gezamenlijk overboord zetten. Natuurlijk is het irritant als iemand vertrekt waarin je hebt geïnvesteerd. Maar realiseer je je ook dat dit het geval is als je een ervaren kracht aanneemt.

Mijn verzoek is om ook naar het belang en de toekomst van ons beroep te kijken. Want als jij én een ander het niet doen, dan doet niemand het.

Natuurlijk hoor of lees ik het graag als jij wilt meedoen of ideeën hebt.


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

De Federatie van Assurantieclubs zoekt leden van assurantieclubs om met elkaar na te denken over een ideaal systeem van PA/PE. Wij willen permanent op de hoogte te zijn van allerlei ontwikkelingen om onze klanten een zo goed mogelijk advies te geven waarin alle meest actuele ontwikkelingen zijn meegenomen. En wij vinden dat assurantieclubs daarin een rol hebben.

Wat willen we niet meer

De Federatie van Assurantieclubs is blij met het toegangsexamen van de WFT. Maar we willen in de toekomst af van het huidige systeem van PE/PA. De driejaarlijkse verplichte PE-examens moeten wat de Federatie betreft komen te vervallen.

Want het is bijzonder (zeg maar gerust: vreemd) dat financieel advies zo ongeveer de enige branche is waarbij een diploma vervalt indien in een periode geen PA kan worden aangetoond en het PE-examen niet of onvoldoende is uitgevoerd. Daar komt ook nog bij dat we dit niet zelf bepalen, maar dat de overheid dit voor ons bepaalt.

Ook snappen we heel goed de herkomst van het huidige systeem, maar vinden ook dat onze branche het initiatief moet nemen om zaken – weer – zelf te gaan organiseren.

Wat willen we wel

We gaan bouwen aan een systeem van Permanent Actueel door middel van bijvoorbeeld een PA-tool en het actief bijwonen van interactieve bijeenkomsten. Die bijeenkomsten kunnen bijvoorbeeld (en wat ons betreft bij voorkeur) worden georganiseerd door assurantieclubs.

We zijn geen voorstander van PE-sessies waar (fors) voor betaald moet worden maar waar zo goed als niets van opgestoken wordt (aanwezigheidspremie)

Iedereen voldoet aan de wettelijke eis als hij of zij jaarlijks bijvoorbeeld enkele bijeenkomsten van een assurantieclub actief bijwoont en up-to-date is met de PA-tool.

En hij of zij hoeft geen PE-examen te doen.

Lobby

De Federatie van Assurantieclubs is politiek neutraal, maar vindt dat het tijd is om kleur te bekennen wat betreft het huidige PE/PA-systeem. Daarom zullen we in de komende maanden onze wensen goed beschrijven in een zogenaamd ‘position paper’.

Ook willen we het komende halfjaar op zoek gaan naar (extern) draagvlak bij partijen die hetzelfde doel nastreven. En aansluiten of creëren van een zo breed en divers mogelijke coalitie van samenwerkende partijen.

Hierna kunnen we – als branche gezamenlijk – ministerie en Tweede Kamer actief gaan benaderen.

Maar eerst

… dus een postition paper.

Natuurlijk betrekken we de leden van de assurantieclubs hier actief bij. Jullie weten als beste wat goed is voor de branche, voor jullie klant en voor het beste advies.

Stuur je mij een berichtje? Dat kan met een kant-en-klare oplossing of met de wil om mee te denken over mogelijke oplossingen. En alles wat daar tussen zit.

Via social media, WhatsApp of mail.

Dit geheel kan leiden tot een mooi verhaal waarin we onze wensen beschrijven met voordelen en waarborgen.

Fijne zomer(vakantie)!

Vanaf deze plek wil ik alle bestuurders van assurantieclubs nogmaals heel erg bedanken voor hun inzet in het afgelopen jaar. Dat heeft geresulteerd in mooie resultaten: interessante lezingen, een knallend jubileumfeest en vele federatie-initiatieven. Top!

Ook voor na de zomer(vakantie) hoop ik weer op een goede inzet en dat mooie zaken worden gerealiseerd.

De zomer is sowieso een mooi moment voor reflectie. Wat gaat er goed, wat kan er beter of waar word ik gelukkig(er) van? Voor iedereen.

Daarom wens alle lezers van de Beursbengel de komende maanden veel ontspanning en inspanning om fris en helder na de zomer aan de slag te gaan met nieuwe plannen om zaken wel, anders of niet te gaan doen.

Een hele fijne zomer(vakantie)!


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

In mijn column van april schreef ik over de financieel adviseur van de toekomst. Hierbij beschreef ik een aantal kenmerken waarover hij of zij moet beschikken. De meeste reacties en vragen kreeg ik over de alinea ‘Neemt klanten serieus, luistert en legt uit’.

Nog even die alinea herhalend: ‘De financieel adviseur van de toekomst leert zijn klant kennen en bouwt een relatie met hem, haar of hen op. Luisteren naar de behoefte van de klant is het begin. Hij kan empathisch reageren op wat er gezegd wordt; maar ook op wat er non-verbaal te zien is. Het advies wordt helder gemaakt op papier en in een gesprek, waarbij alternatieven worden afgewogen en de voors en tegens van de voorgestelde keuze(s) duidelijk worden gemaakt.’

STANDAARD OPENINGSZIN

Eén vraag die ik kreeg, sprong eruit: namelijk of er een manier is om het begin van het adviesgesprek een beetje soepeler te beginnen. Is er een soort van standaard openingszin? Natuurlijk is er niet één enkele standaard openingszin. Wel heb ik deze top 10 voor u verzameld:

1. Wat fijn om hier weer te zijn. Of een ander compliment.

2. Heb je al eerder een gesprek met een financieel adviseur gevoerd? En wat is je daarvan het meeste bijgebleven? Bij een kennismakingsgesprek.

3. Hoe was de vakantie/verjaardag/ eerste werkdag in nieuwe baan ? Toon belangstelling.

4. Ik begreep dat jullie gaan trouwen. Weet je al hoe de dag eruit gaat zien? Of stel een toepasselijke vraag bij de reden van de afspraak.

5. Ik heb nog nooit zo’n mooie zonsondergang gezien als toen ik hierheen reed. Of begin met een andere korte anekdote.

6. Wat mooi hoe jullie je huis/keuken/ eettafel/tuin hebben veranderd?

7. Waaraan heb je het meeste gehad uit ons vorige gesprek? Bij een vervolggesprek.

8. Wat is de belangrijkste vraag die jullie voor mij hebben? Waarmee kan ik jullie het meeste van dienst zijn? Gewoon vragen wat u voor uw klant kunt doen.

9. Het allerbelangrijkste doel van dit gesprek is dat jij je aan het eind van dit gesprek geholpen voelt. Spreken we dat af? Of een ander krachtig statement.

10. Vandaag wil ik graag <soort van agenda>met jullie bespreken. Waarmee willen jullie beginnen? Ik ben nogal van de hak-op-de-tak; en dan is zo’n agenda heel handig.

Welke openingszin het beste voor u is, is helemaal afhankelijk van wie u bent, wat uw klant kenmerkt en hoe u de relatie met uw klant ziet. Per situatie kan dat dus verschillen. Maar het is wel belangrijk dat u uzelf bent. Het napraten van een succesvol branchegenoot is wel het allerlaatste wat u moet doen.

Wat is uw openingszin als u bijvoorbeeld naar vrienden of de kroeg gaat? Gebruik die! Misschien een klein beetje aangepast; maar zeker niet te veel. Want hoe dichter uw ‘zakelijke’ openingszin daar bij in de buurt blijft, hoe beter het is. Want niets is natuurlijker of meer eigen dan dat.

En oefen. En varieer. Hoe vaker u oefent, hoe makkelijker het wordt. En het variëren heeft als voordeel dat u zich in verschillende situaties steeds makkelijker kunt redden.

Ik ben heel erg benieuwd naar welke openingszin u gaat gebruiken. Of welke eigen openingszin voor u heel goed werkt. Ik vind het leuk als u me dat laat weten.


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

Het daadwerkelijk centraal zetten van een klant is lastig. Financieel adviseurs, verzekeraars en banken moeten veel meer een vriend zijn van de klant in plaats van een tegenstander. Om dat te realiseren, moeten we systemen en processen loslaten die erg in onze manier van werken zijn ingebakken.

In onze branche wordt tegenwoordig veel gesproken over 'klantgerichtheid', 'klant centraal', 'stappen zetten'. Ik merk dat het lastig is om een klant écht centraal te zetten, om écht vanuit een klant te redeneren. Ik ben in mijn carrière, bij verschillende bedrijven, altijd vertrokken vanuit het startpunt 'wat wil de klant, wat wil het intermediair, wat willen de leden'. En om daar echt naar te luisteren, moet je je systemen en processen loslaten.

Twee voorbeelden

Als ik nu terugkijk naar de verzekeringsbranche, schieten mij twee voorbeelden binnen. Onlangs op wintersport is mijn dochter flink gevallen. Ze is met een sneeuwscooter naar de lift vervoerd en daarna met een ambulance naar een kliniek waar eens arts foto's heeft gemaakt. Allerlei kosten gemaakt, die ik bij thuiskomst probeer te verhalen op de (reis)verzekeraar, maar die verwees mij door naar de zorgverzekeraar. Nou ja, een hoop gedoe, want het loopt nog steeds.

Niet veel later had ik thuis flink wat pech door een kapotte rioleringsbuis, die van net buiten mijn huis tot de gemeentegrens liep. Dat is allemaal keurig gemaakt door een loodgieter, met een fikse rekening als gevolg, wel acht keer zo hoog als de knie-facturen. En dan denk ik, als ik me dan ergens voor zou willen verzekeren, dan is dat niet voor de knie van mijn dochter, maar voor de tegenslag met het riool.

Dát wil ik opvangen. Ik wil als consument niet denken in verzekeringsproducten. Ik wil dat als mij iets overkomt, als ik bijvoorbeeld meer dan € 500 of € 1.000 schade heb, dáár tegen verzekerd zijn. Anders moet ik buffers aanspreken die ik eigenlijk wil afwentelen op een verzekeraar. En de ene keer is het mijn auto, de andere keer mijn huis en een volgende keer word ik ergens voor aansprakelijk voor gesteld. Op het moment dat ik schade ervaar, wil ik dat de verzekeringsbranche er voor me is.

Er zijn als het er echt om gaat!

Dat zijn voorbeelden waarvan ik denk daar moeten we als branche veel meer naartoe. Er zijn als het er echt om gaat; en vooraf adviseren om de financiële consequenties zoveel als mogelijk te beperken. Ik hoop dat de branche meer naar de echte consumentbenadering toegaat. Gelukkig zie ik al wat bewegingen in de goede richting. Maar het kan allemaal wel wat spontaner.

Het is toch veel beter om, na het verlenen van een dienst, de klant op te bellen en te vragen wat hij ervan vond en wat je kunt doen om de dienstverlening nog beter te maken dan dat via een online enquête te doen? Je gaat een persoonlijke dialoog aan. Want in de zakelijke dienstverlening ben je er voor je klant, dé klant. En dat moet niet volgens een afvinklijst in Excel, we moeten echt in gesprek met de klant. Hem die echtheid laten voelen.

We moeten klanten ook niet over een kam scheren, niet over gemiddelden spreken wanneer het over klanten gaat. Eigenlijk zouden we elke klant als individu moeten behandelen. En dat is lastig. En dat vergt ook een andere manier van omgaan met de klant. De klant in de ogen kijken.

Ik maak wel eens de vergelijking tussen kaas uit de supermarkt en kaas van een kaasboer. Ik koop bij beiden. De laatste heeft een veel breder assortiment waarvan ik echt niet elk product ken. Dus dan wil ik advies en ben ik ook bereid daar extra voor te betalen, omdat ik de toegevoegde waarde ervan inzie. En zo zou het met een financieel adviseur ook moeten zijn.

98% van de mensen deugt

De voormalige Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, kwam bij zijn vertrek met zijn constatering dat 98% van de mensen deugt. Financiële professionals kijken natuurlijk vaak naar die 2% die niet deugt, omdat ze opzettelijk dingen doen die niet horen. Maar daardoor kijken we ook automatisch met een lichte vorm van argwaan naar het overgrote deel dat wel deugt. We moeten als financieel adviseurs, verzekeraars en banken weer een vriend worden van onze klanten in plaats van een tegenstander.

Niet per definitie uitgaan van 'het slechte' in de mens. En misschien moeten we als branche wel juist nadenken over het belonen van goed gedrag. En ja, dat gebeurt al enigszins met schadevrije jaren bij autoverzekeringen. Maar het mag allemaal wel wat sympathieker. Dat is ook iets wat steeds meer wordt gevraagd door de samenleving. Minder bezit, meer delen, uitgaan van het goede in de mens, zonder daarin naïef te zijn.

Die 2% blijft bestaan en daar zul je altijd op moeten blijven filteren. Maar laten we de perceptie gewoon omdraaien; niet uitgaan van die rotte 2%, maar juist die goede 98%. Als je als 'tegenstander' begint, laten mensen ook minder snel het achterste van hun tong zien, vullen ze bij formulieren alleen maar het broodnodige in en dan begin je al op verkeerde voet. Dat moeten we niet willen. Verander de grondhouding naar iets positiefs.

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

De financieel adviseur van de toekomst is een vakman (of –vrouw), neemt zijn klant serieus, kan goed luisteren, kan ingewikkelde zaken begrijpelijk uitleggen, is kennisexpert, is specialist én generalist, kent zijn eigen grenzen en heeft een netwerk van professionals.

De financieel adviseur van de toekomst bouwt via het lidmaatschap van een assurantieclub aan de toekomst van zijn klanten; en daarmee aan zijn eigen toekomst. In Groningen, Friesland en Drenthe is hij lid van EFD Noord, in Zwolle en Omstreken van FiDiZ, in Oost-Nederland Van FDON, in Gelderland van FDG, in ’t Gooi, Flevoland en Utrecht van GSFD, in Zuid-Holland van VPV Rotterdam, in Zeeland van de Assurantieclub Zeeland, in Brabant van FiDiB en in Limburg van LAC Zuid.

De financieel adviseur van de toekomst blijft zich ontwikkelen door het lezen van de Beursbengel, het bijhouden van het vaknieuws en het bezoeken van bijeenkomsten van zijn assurantieclub.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra ziet drie categorieën van fi nancieel adviseurs: de onafhankelijke, de zelfstandige en de verkoopadviseur. Maar ik zie er eigenlijk maar één: de financieel adviseur van de toekomst. Hieronder zal ik ingaan op de kenmerken.

VAKMAN
De financieel adviseur van de toekomst verstaat zijn vak. Hij is als leerling begonnen, bekwaamde zich als gezel en werd uiteindelijk
meester. Hij kan de opgebouwde kennis en opgedane ervaring keer op keer vertalen in concrete hulp aan zijn klanten en weet
gevraagd en ongevraagd advies te geven als situaties wijzigen. Neemt klanten serieus, luistert en legt uit.

De financieel adviseur van de toekomst leert zijn klant kennen en bouwt een relatie met hem, haar of hen op. Luisteren naar de behoefte
van de klant is het begin. Hij kan empathisch reageren op wat er gezegd wordt; maar ook op wat er non-verbaal te zien is.

Het advies wordt helder gemaakt op papier en in een gesprek, waarbij alternatieven worden afgewogen en de voors en tegens van de voorgestelde keuze(s) duidelijk worden gemaakt.

KENNISEXPERT
De financieel adviseur van de toekomst weet veel. Kent wetgeving, producten en voorwaarden en weet veel over oplossingen voor zijn klant. Die kennis heeft hij verkregen en ook het examen ervoor gehaald. En hij houdt deze kennis goed bij.

SPECIALIST EN GENERALIST
De financieel adviseur van de toekomst kent de basis van zijn vak door en door en heeft zich in een of meerdere aspecten van het vak gespecialiseerd.

KENT ZIJN EIGEN GRENZEN EN HEEFT EEN NETWERK VAN PROFESSIONALS
De financieel adviseur van de toekomst weet tot welk punt hij kan adviseren en weet ook vanaf wanneer hij een andere professional moet
inschakelen. En doordat er in zijn netwerk voldoende professionals zijn, kan de juiste vakman voorgesteld worden aan zijn klant. Met het grote voordeel dat de klant niet helemaal van voren af aan hoeft te beginnen om zijn situatie en behoefte uit te leggen.

JIJ?!
Ben jij die financieel adviseur van de toekomst? Sluit je dan snel aan bij een van de assurantieclubs die samen de Federatie vormen. Je bent van harte welkom!

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

In de vorige Beursbengel heb ik mijn bijdrage als kop meegegeven ‘Spring levende Federatie van Assurantieclubs’ en in deze inbreng wil ik vooral stilstaan bij de diverse en goede bijeenkomsten die de bij de Federatie aangesloten assurantieclubs organiseren. Meerdere redenen om te onderstrepen dat de Federatie en de assurantieclubs
springlevend zijn.

De assurantieclubs zetten zich – ieder op een eigen, unieke manier – in om vakkennis onder hun leden te delen met de mogelijkheid om te netwerken met medeberoepsbeoefenaars. Hoogwaardige, interessante lezingen vormen een belangrijk uitgangspunt. Dat is waardevol. Voor de professional zelf. Voor het kantoor waar hij of zij werkt. En voor de hele branche.

BIJEENKOMSTEN
Hieronder geef ik graag een overzicht van bijeenkomsten die in de komende twee maanden (in chronologische volgorde) worden georganiseerd: EFD Noord (Groningen, Friesland en Drenthe) organiseert in maart/april
2019 drie lezingen:

  1. ‘Cyberrisico’s’. Dinsdag 12 maart 2019 vanaf 16:30 uur, Gold Club te Assen.
  2. ‘NEN + ISO Waarderingen’ door Wilco Lenting. Dinsdag 26 maart 2019 vanaf 16:30 uur, ‘t Smelnehûs te
    Drachten.
  3. ‘Inkomen & Verzuim’ van Marjol Nikkels. Dinsdag 9 april 2019 vanaf 16:30 uur, De Postwagen te Tolbert.

GSFD (’t Gooi, Flevoland en Utrecht) organiseert halverwege maart 2019 een avond over provisietransparantie.
De datum, spreker en locatie zijn bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend. Maar zijn binnenkort te vinden
op de website.

Op dinsdag 26 maart 2019 vanaf 19:30 uur, in Kasteel Maurick te Vught houdt FiDiB (Brabant) een bijeenkomst ‘Kijk in de Kifid-praktijk’. Mr. Eveline Ruinaard, voorzitter geschillencommissie en tevens directeur van Kifid, zal met name ingaan op zaken waarmee de geschillencommissie te maken krijgt. Het oplossen van klachten via bemiddeling is een praktijk die aan belang wint, naast het doen van uitspraken. Vragen van aanwezigen over Kifid of klachtbehandeling in het algemeen zal zij graag beantwoorden.

Op woensdag 27 maart 2019 vanaf 18:00 uur, in Het Wapen van Beckum in Beckum, organiseert FDON (Vereniging
Financieel Dienstverleners Oost-Nederland) een bijeenkomst met als thema ‘transitie naar financieel regisseur?’.  Hierbij geven Fred de Jong en Alwin Oerlemans een toelichting op hun visie; vorm gegeven vanuit onderzoeken
en actuele ontwikkelingen. Aansluitend leidt Jurjen Oosterbaan de discussie met hen en de aanwezigen.

Op dinsdag 9 april, vanaf 12:00 uur organiseert LAC Zuid (Noord- en Zuid-Limburg) een lunchbijeenkomst. Nadere info is te vinden op de website. Locatie is Hotel van der Valk in Stein-Urmond.

Assurantieclub Zeeland organiseert op donderdag 11 april 2019 van 09:00 tot 12:00 uur in Middelburg de workshop ‘opruimkosten’. Hoe zit dat nou ook alweer met de consequenties van plotselinge of geleidelijke verontreiniging; opruimkosten op eigen terrein of bij derden en risicoaansprakelijkheid dan wel schuldaansprakelijkheid bij milieuschade? Genoeg ingrediënten om een workshop te verzorgen, waarbij vanuit diverse invalshoeken en met heel veel praktijkvoorbeelden het onderwerp opruimkosten behandeld zal worden.

VPV Rotterdam heeft in april ALV en in mei is het tweede deel van de reeks ‘vierde industriële revolutie’. Het
doel is om samen te ontdekken wat dit betekent voor de Rotterdamse verzekeringsmarkt. Locatie is het VNAB
kennis- en ontmoetingscentrum aan Boompjes te Rotterdam.

Ook de Vereniging voor Financiële Dienstverleners Gelderland (FDG) en FiDiZ (Vereniging van Financiële
Dienstverleners Zwolle en Omstreken) organiseren mooie bijeenkomsten. Deze waren op het moment van aanleveren van deze tekst nog niet bekend, maar zijn binnenkort op de website van deze assurantieclubs te vinden.
Zoals je kan zien, zijn dit zeer diverse onderwerpen. Van cyber tot provisie en van inkomensverzekeringen tot Kifid.
Allemaal onderwerpen die professionals in onze branche bezighouden.

MEER INFORMATIE
Meer informatie, zoals hoe je je kan opgeven, is te vinden op de website van de desbetreffende assurantieclub.
Die clubs kan je vinden via www.assurantieclubs.nl. Mijn oproep aan iedereen die het (verzekerings- en/of hypotheek)vak serieus neemt, is om lid te worden van een assurantieclub en hun bijeenkomsten te bezoeken. Tot ziens!


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

Foto uit de Beursbengel 881


Het jaar waarin de Federatie van Assurantieclubs het 70-jarig jubileum vierde en een nieuwe structuur introduceerde, ligt inmiddels achter ons. 2019 is het jaar van het bouwen.

Bouwen aan PA
Alle leden van de bij de Federatie aangesloten clubs hebben de mogelijkheid om gratis de Federatie-PA-tool uit te proberen. Hierin worden vakgenoten op de hoogte gehouden van de laatste (kennis)ontwikkelingen. Hierdoor kunnen alle leden permanent actueel zijn en hun klanten het meest up-to-date-advies geven.

Hoewel wij de voordelen van het huidige PE/PA-systeem zien, zijn er ook nadelen. We zijn blij met het toegangsexamen van de Wft en vinden PA (Permanent Actueel) een pareltje. Zo kunnen vakgenoten dagelijks werken aan hun actualiteit; wat ten goede komt aan het advies aan hun klanten.

Maar in de toekomst willen we af van het huidige systeem van PE. De driejaarlijkse verplichte PE-examens moeten komen te vervallen. Onder andere omdat dit geen systeem is dat aansluit op de (individuele) praktijk. Wat heeft het voor zin om als zakelijk schadeadviseur te leren over een vakgebied waar je helemaal niet mee bezig bent? Als zakelijk schadeadviseur moet je alle ins en outs kennen van de zaken waarover je adviseert!

Bouwen aan samen
Het unieke van assurantieclubs is belangrijk. Iedere club kent de eigen leden het beste en weet daar het beste op in te springen.
Maar er is ook veel dat de clubs bindt. En daarom werkt de Federatie aan het vergroten van de toegevoegde waarde van het geheel. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we nadenken of en hoe we kunnen werken vanuit één websitebouwer. Het koppelen van gegevens en uitwisselen van zaken kan dan beter.

In 2019 zullen er ook gezamenlijke initiatieven worden opgepakt voor ledenwerving, gastsprekers, lezingen, opleidingen en stage voor intreders.

Tot slot willen we ook structuur brengen in hoe verzekeraars ons werk kunnen ondersteunen. Dit jaar zullen er sponsorpakketten voor gouden/zilveren/bronzen verzekeraars zijn. Kan je niet wachten? Neem dan contact met mij op en ik koppel je aan het betreffende bestuurslid.

Bouwen aan kennis en netwerk
Ondertussen organiseren de assurantieclubs vele bijeenkomsten in het land over nieuwe ontwikkelingen in onze branche. Affectieschade, technologische ontwikkelingen, cyber en dergelijke. Neem jij je vak ook zo serieus en zoek je mogelijkheden om kennis te maken (of te netwerken) met vakgenoten? Ga dan eens naar een avond van een assurantieclub bij jou in de buurt. Je kan die vinden via https://www.assurantieclubs.nl/.


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

 

Blogs 2015

Op dit moment zijn bijna alle assurantieclubs aangesloten bij de Federatie van assurantieclubs. Dit landelijke platform faciliteert en ondersteunt de autonome regionale verenigingen bij hun lokale activiteiten. Daarnaast vertegenwoordigt het bestuur van de Federatie haar leden, vanuit een politiek neutrale positie.

Om ervoor te zorgen dat de assurantieclubs meegaan met de huidige veranderingen, zoekt de Federatie continue naar nieuwe mogelijkheden en aansluitingen. Hierdoor kunnen de leden van de clubs direct genieten van het collectieve voordeel. Deze voordelen worden echter nog niet overal gedeeld. Wellicht zijn de clubs hierin nog te bescheiden gebleven. Het is dus tijd voor landelijke actie!

Website

Vanuit de website www.assurantieclubs.nl kan iedere bezoeker voortaan alle jaarprogramma’s inzien én zich per event aanmelden. De lokale assurantieclubs hebben hierbij een eigen programmering, waardoor de bijeenkomsten,
vakinhoudelijke opleidingen, workshops en thema’s zeer divers zijn. Deze eigenheid, van iedere vereniging, verrijkt juist het lokale en inhoudelijke aspect.

Daarnaast stimuleert de grote verscheidenheid tussen de clubs ook de onderlinge samenwerking. Hierin laten de verenigingen inmiddels een verdere groei zien, door regiogebonden input te leveren aan het beleid van de Federatie.

Vele handen

Een assurantieclub biedt naast vakinhoud en sociale cohesie voortaan ook een uitgebreid pakket aan activiteiten, waarbij de contributie nog (erg) laag te noemen is. Vele leden vragen zich dan ook af hoe al die besturen dit toch allemaal doen. Het bestuur van de Federatie wil daarom een lans breken voor de grote inspanningen van deze besturen én alle leden oproepen tot een hogere participatie. Dit alles onder de noemer: ‘Vele handen maken licht werk’.

Koers

De nieuwe zakelijkheid heeft ook binnen het verenigingsleven haar intreden gedaan, waardoor de Federatie opnieuw haar koers heeft geijkt en vastgesteld. Deze koers zal zich verder gaan toespitsen op meervoudige collectieve waardecreatie, waardoor verenigingen duurzaam en maatschappelijk mee kunnen groeien met toekomstige veranderingen. Bij al deze veranderingen mag de ‘fun’-factor zeker aanwezig zijn. Tenslotte mag ieder lid trots zijn op het mooie beroep, dat zij uitoefenen.

Voorbeeld

Een mooi voorbeeld van collectieve waardecreatie is ook de samenwerking met NIBE-SVV. Via de Beursbengel stelt de Federatie al jaren de lokale verenigingen in staat om zichtbaar te worden en te laten zien wat ze aan activiteiten doen, c.q. aan waarde toevoegen. Verder zorgt het collectief ervoor dat het interessant is voor andere marktpartijen. Het nieuwe ‘samen delen’ heeft op deze manier een passende invulling gekregen, waarvan nog veel niet aangesloten intermediairs en aanbieders gebruik kunnen maken.

Het zou weer gewoon moeten zijn dat iedereen zich verenigd heeft, waarbij de lokale clubs uitstekend in staat blijken te zijn om verdere invulling te geven aan de grote behoefte van kennis uitwisselen, zich informeren over nieuwe ontwikkelingen en netwerken. Om voor de aangesloten verenigingen de toegevoegde waarde te vergroten, gaat de Federatie ook haar samenwerking met NIBE-SVV versterken . In een volgend artikel hierover meer.

Nieuwsgierig geworden naar wat de lokale assurantieclub bij u in de buurt kan toevoegen? Bekijk de jaarprogramma’s en meld u aan. De besturen schudden u graag de warme hand. 

Vanaf dit najaar ondersteunt de federatie van assurantieclubs de lokale assurantieclubs bij de versterking van hun samenwerking op regionaal niveau. de vijftien lokale verenigingen geven zelf invulling aan de regionale samenwerking.

De federatie is voorstander van regionale samenwerking. Vaker met elkaar in contact treden vergroot de mogelijkheden om met elkaar te sparren en ideeën uit te wisselen, evenals om met elkaar events te organiseren.

Eigenheid

De regionale samenwerking hoeft niet ten koste te gaan van de lokale eigenheid, benadrukt de federatie. Wel kunnen door de samenwerking meer aangesloten leden onderling gebruikmaken van ‘het collectief’. Door de events onderling af te stemmen, kunnen de zusterverenigingen elkaars kwaliteiten en thema’s benutten. Zo organiseert de vereniging fiDiZ (Zwolle) een bijeenkomst op 18 november over een grote regionale brand, waarbij ook de zusterverenigingen uit regio noord zijn uitgenodigd. naast lokale (hoge)scholen zijn verder alle partijen die bij de schade betrokken waren aanwezig om de casuïstiek te bespreken.

Ook in Regio West is er sprake van meer samenwerking. Zo hebben de assurantieclubs in deze regio ervoor gekozen om op hun website niet alleen de eigen komende events te vermelden, maar ook die van de omringende zusterverenigingen. Zo worden de leden nog beter geïnformeerd over de mogelijkheden die het collectief gezamenlijk biedt.

In regio Zuid organiseert fiDiB op 19 november een nieuw event op de universiteit van tilburg over het pensioenlandschap van de toekomst. Daarbij zijn naast de zusterorganisaties ook diverse lokale (hoge)scholen uitgenodigd.

Groter bereik

Een lokale assurantieclub heeft door de regionale samenwerking een groter bereik. Er ontstaat zo een collectieve waardecreatie, die energie geeft aan alle initiatieven binnen de federatie. Daarmee ontstaat ook binnen het
landelijke platform meer participatie, aldus de federatie. Assurantieclubs weten hierdoor beter aan te geven waar landelijk behoefte aan is en hoe de federatie verdere invulling kan geven aan de snel veranderende branche, verwacht de federatie.

In oktober neemt Gérard Teurlings, huidig voorzitter van FiDiB, de voorzittershamer over van Femke de Jong-Struiksma en wordt hij de nieuwe voorzitter van de federatie van Assurantieclubs.

Na drie jaar voorzitterschap neemt De Jong-Struiksma afscheid. Wel blijft ze nog een jaar aan als liaison externe contacten, om zo een goede overdracht te bevorderen. Ze heeft samen met het bestuur in die drie jaar hard gewerkt aan het uitzetten van een nieuwe koers. Dat was nodig door de ontwikkelingen in de sector, zoals vergrijzing, uitstroom en de verharde verhoudingen tussen aanbieders en adviseurs, waardoor de branche verzakelijkte. Die verzakelijking zag je ook terug bij de assurantieclubs. Reden voor De Jong-Struiksma om samen met het bestuur in te zetten op het verbeteren van het aanzien van de assurantieclubs.

De rol van de assurantieclub als een politiek neutraal platform waar je elkaar kunt ontmoeten en met elkaar in gesprek kunt over ontwikkelingen in de dagelijkse praktijk moet nog meer voor het voetlicht komen. De nieuwe koers kort samengevat: ‘samen werken aan vakinhoud en verbinding’. De assurantieclubs moeten ook op de lange termijn in staat zijn om de leden een plek te bieden waar vakinhoud en sociale cohesie centraal staan.

Teurlings: ‘De koers is uitgezet, we hebben bepaald wat nodig is richting de toekomst. Nu is het tijd om te gaan bouwen’. Nu het fundament voor de toekomst staat, breekt de fase van uitvoering en implementatie aan. Teurlings loopt al een tijdje mee in de Federatie en ziet een aantal uitdagingen. Hij wil de leden helpen om hun werk te optimaliseren. Daarnaast mag er ook meer fun zijn binnen de branche, zo vindt hij. ‘Iedereen mag trots zijn op het werk dat hij of zij doet. De Federatie is een mooi platform om daaraan te werken.’

Om verder te bouwen moet deFederatie volgens Teurlings ook aansluiting zoeken bij jonge instromers in de branche. Dat kan door actief contact te houden met onder andere hogescholen. Maar ook door zelf opleidingen te organiseren, zoals EFD Noord dat doet. Op die manier kom je ook in contact met jonge mensen. Sinds 2014 heeft dat alleen al ruim 200 nieuwe bedrijfslidmaatschappen opgeleverd.

Het laat zien dat er in deze tijd nog steeds veel behoefte is aan aansluiting bij een branchevereniging om kennis en netwerk op te doen. Die ontwikkeling zien we ook bij de andere assurantieclubs, aldus Teurlings. Het streven is dat iedereen die de sector instroomt het fenomeen assurantieclub al kent en meteen lid wordt. En dan is het aan de assurantieclubs om zoveel te bieden dat ze dat ook hun hele carrière blijven. Een gevarieerd programma bieden staat daarom voorop. Voor ervaren leden gaat dat vooral om vaktechnische kennis, voor jongeren ook om zaken als carrièreplanning en ondersteuning. Teurlings vertrouwt erop dat de Federatie onder zijn voorzitterschap een goede toekomst tegemoet gaat: ‘De behoefte aan een organisatie als de Federatie is nog steeds groot. We moeten ervoor
zorgen dat we dat nieuwe elan verder uitbouwen en borgen.’ 

Op 25 maart 2015 heeft fiDiZ, vereniging voor financiële Dienstverlening in Zwolle en omstreken, een lezing  georganiseerd met als onderwerp ‘Het assurantiekantoor van de toekomst’. De assurantieclub vond de heer Cisco Barão, makelaar in assurantieportefeuilles, bereid om de lezing te verzorgen.

De heer Barão is sinds 1986 werkzaam in de assurantiebranche. Hij heeft geruime tijd bij een internationale verzekeraar gewerkt en is daarna jarenlang eigenaar geweest van een gerenommeerde assurantieonderneming. Deze veelzijdige ervaring wendt hij vanaf 1999 in de dagelijkse praktijk aan ten behoeve van opdrachtgevers. Tot zijn cliënten behoren onder meer individuele assurantieondernemingen, verzekeraars en diverse (belangen)organisaties uit de nationale en inmiddels ook internationale verzekeringswereld. De heer Barão is regelmatig gastspreker ‘Intermediaire Distributie’ op diverse (inter)nationale podia.


Socrates

Barão legde de aanwezigen bij deze interactieve lezing allereerst een overweging van Socrates voor: ‘The secret of change is to focus all of your energy, not on fi ghting the old, but building the new’. Op dit moment zijn er in de branche een aantal issues, die hebben geleid tot een status quo. Hierbij valt te denken aan het verdienmodel, het negatieve imago, opleidingseisen c.q. bijscholingsplicht, het centraal stellen van de klant.

Maar het is noodzakelijk, aldus Barão, om met de tijd en de wensen van de klanten mee te gaan en daarom dus te innoveren. Uiteraard is het ook van belang om het vertrouwen van de klant terug te winnen.

Innovatie


Innovatie omvat het geheel aan handelingen, gericht op vernieuwing van ideeën, producten, diensten en processen. De innovatie kan plaatsvinden door tegemoet te komen aan de behoeften van cliënten (nieuwe services, bedieningsconcepten, duurzaamheid, hybride communicatie via app en face to face), maar ook in de organisatie (business proces redesign, effi ciency). Volgens Barão zijn er echt wel mogelijkheden en kansen voor een intermediair in de toekomst.

Koers zetten naar het intermediair van de toekomst betekent wel vernieuwen, herinrichten, bestaande concepten achter je laten en nieuwe wegen inslaan om de negatieve spiraal te doorbreken. Het intermediair dient (onder meer) het vertrouwen van de klant terug te winnen, de kloof tussen verzekeringen en de klant te dichten. Het betekent ook virtueel en reëel zijn en procedures en processen opnieuw uitvinden. Bij de innovatie zou tevens gekeken kunnen worden naar branches die dergelijke stappen al gemaakt hebben, onder meer de telecom-, energie- en reisbranche.

De strekking van de lezing is dan ook dat er in de toekomst wel degelijk nog een rol is weggelegd voor een assurantiekantoor, maar dat gezien de ontwikkelingen in de branche het wel zaak is om innovatief te zijn. Bij het innovatief zijn, speelt ‘thinking out of the box’ ook een grote rol, benadrukt Barão.

 

Op 28 januari 2015 heeft FIDIZ, Vereniging voor financiële Dienstverlening in Zwolle en omstreken, een lezing  georganiseerd over de praktijk van de letselschaderegeling. Op uitnodiging van FIDIZ boden Frans van Cuijk en Tino Ellenbroek een kijkje in de keuken van de (letselschade)belangenbehartiging. Beide sprekers zijn (register)experts bij Ottenschot & Van Cuijk en gespecialiseerd in het ondersteunen van (letselschade-) slachtoffers.

Allereerst gingen Van Cuijk en Ellenbroek in op welke rol een belangenbehartiger kan spelen bij het verhalen van een schade. Een belangenbehartiger kan zowel worden ingeschakeld bij een eenzijdig ongeval als bij een ongeval waarbij een derde aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Bij een eenzijdig ongeval kan er mogelijk – indien aanwezig – een beroep gedaan worden op een SVI-verzekering of kan de werkgever aansprakelijk worden gesteld. Hierbij kan een beroep gedaan worden op de jurisprudentie, zoals het ‘Arena-arrest’.

Centraal in dit arrest staat een eenzijdig ongeval, waarbij de schade van de inzittenden vergoed wordt, maar de schade van de bestuurder niet. Er wordt in het arrest geoordeeld dat de werkgever nalatig is geweest om een voorziening te treffen waardoor de schade van de bestuurder vergoed kan worden. En daarom dient de werkgever de schade van de bestuurder te vergoeden. 

Een SVI-verzekering is voor het afdekken van dit risico uitermate geschikt, aangezien een SVI-verzekering dekking biedt alsof een ander aansprakelijk is. Wanneer er een ongeval is waarbij de veroorzaker een aansprakelijke derde is, dan kan deze worden aangesproken voor de geleden schade van het slachtoffer.

Ook de werkgever heeft hierbij de mogelijkheid om het netto doorbetaalde loon (verlies van arbeidsvermogen) te vorderen. Eventuele gemaakte buitengerechtelijke kosten – door de belangenbehartiger – komen (volgens jurisprudentie en wetgeving) ook voor vergoeding in aanmerking.

Bepalen aansprakelijkheid

Bij het bepalen van werkgeversaansprakelijkheid kan diverse wetgeving een rol spelen. Hierbij valt onder meer te denken aan het Burgerlijk Wetboek (art. 7:658 en art. 7:611), arbowet- en regelgeving, Wet verbetering Poortwachter. Ook spelen de verzekeringen (onder andere AVB, AVP, Wegas, Verzuimpolis) een rol, als ook mogelijk het aantal bedrijfsongevallen.

Het advies aan werkgevers is dan ook om een eventuele werkgeversaansprakelijkheid te melden op de aansprakelijkheidsverzekering. Werkgevers kunnen hier soms huiverig voor zijn, want ze kennen het traject bij werkgeveraansprakelijkheid niet en zijn bang voor precedentwerking.

Partijen

Van Cuijk en Ellenbroek vervolgden hun lezing met een opsomming van de partijen waarmee een belangenbehartiger tijdens het traject contact kan hebben: naast het slachtoffer en zijn/haar familie, zijn dat onder meer werkgever, tussenpersoon, verzekeraar, letselschade- experts, zorgverzekeraar, arbeidsdeskundige en een herstelcoach.

Samen met het slachtoffer zal de koers in het proces bepaald worden: pogen om zoveel mogelijk terug te komen op het oude niveau met daarbij een vergoeding voor de gemaakte kosten en geleden schade en/of een ‘zak met geld’ als compensatie. Uiteraard heeft het de voorkeur dat er geprobeerd wordt om op het oude niveau terug te komen, maar soms heeft het slachtoffer hier andere ideeën over.

Schadeoverzicht

Na de pauze en het buffet bespraken Van Cuijk en Ellenbroek het schadeoverzicht. In een dergelijk overzicht worden de schadeposten opgenomen die voor vergoeding in aanmerking zouden moeten komen. Naast een vergoeding van de geleden schade, is het voor de meeste slachtoffers van belang dat aansprakelijkheid wordt erkend door de veroorzakende partij, zo benadrukten de twee sprekers. Voor een slachtoffer kan het belangrijk zijn dat een andere Partij aansprakelijk is, c.q. dat het slachtoffer zelf geen schuld heeft aan het ongeval.

Een belangenbehartiger en het slachtoffer inventariseren de geleden schade. Voorkeur heeft het om deze gesprekken aan de keukentafel plaats te laten vinden, aangezien de behartiger zo ook een indruk kan krijgen van de persoonlijke omgeving. Soms komen zo meer posten voor vergoeding in aanmerking dan gedacht. De diverse schadeposten zijn globaal in te delen in een aantal categorieën:

  • verlies arbeidsvermogen
  • werk/opleiding
  • thuissituatie
  • kosten herstel
  • kosten blijvend letsel
  • kosten bij overlijden

De hoogte van de posten zullen onderbouwd, c.q. berekend moeten worden. Deze onderbouwing/berekening kan discussie opleveren. De belangen van het slachtoffer en de belangen van de aansprakelijke partij staan hier haaks op elkaar. Een deel van de discussie is weggenomen door De Letselschade Raad. Voor een aantal posten zijn er door de raad standaardbedragen vastgesteld (gedurende een bepaalde periode).

De praktijk leert dat betrokken partijen zich hieraan houden, aangezien het voor beide partijen (slachtoffer, maar ook de aansprakelijke partij) van belang is dat het slachtoffer weer (zo snel mogelijk) herstel.

Blogs 2014

De vereniging van financiële dienstverleners brabant (fidib) zoekt continue naar nieuwe uitdagingen om zich te vernieuwen en te verjongen. Het platform wil meegroeien met de wensen van haar leden, en ook de aansluiting met jongeren binnen de financiële branche versterken. deze generatie speelt namelijk een belangrijke rol bij de noodzakelijke vernieuwingen. Vandaar dat de jongerenafdeling JONg-fidib alle ruimte krijgt om zich te oriënteren en te profileren.

Op 10 december heeft de jongerenafdeling een nieuw event georganiseerd: de JONGFiDiB Carrièredag. Studenten en (net)werkende jongeren tot dertig jaar zijn dan welkom om zich te laten inspireren door verschillende sprekers uit het bedrijfsleven, zoals Van Lanschot, Kempen & Co en Welten. Econoom Mathijs Bouman zal de plenaire aftrap doen.

Het event vind plaats in de Verkadefabriek te ’s-Hertogenbosch, tussen 13.00 en 18.00 uur. Naar verwachting zullen tweehonderd jongeren zich aanmelden. Onder de aanwezigen zal onder andere een Summer Course verloot worden. Hiermee sluit de jongerenafdeling van FiDiB het jaar 2014 succesvol af.

NieuwjaarsDeBat

In 2015 start JONG-FiDiB het jaar weer goed met het Nieuwjaarsdebat. Net zoals in 2014 zal dit weer plaatsvinden bij de Fontys Hogeschool te Eindhoven. Opnieuw zullen studenten het debat aangaan met de gevestigde orde. Hoe denken zij een jaar later over het behalen van Wft diploma’s?

Om ook diverse zusterverenigingen de mogelijkheid te geven aanwezig te zijn, wordt dit keer het event gehouden op dinsdag 27 januari vanaf 18.00 uur. Na de introductie van een stelling mag iedereen mee debatteren en zijn of haar zienswijze naar voren brengen. Echter na tien minuten ronden we de stelling af door collectief af tellen.

Innovatie

Verder hield FiDiB zelf op 17 november een inspirerende bijeenkomst over innovatie. Vanuit het theoretische kader, gegeven door Jan Spruijt (Avans Hogeschool), maakte Jaap Odijk (Generali) de vertaalslag naar diverse praktijkvoorbeelden.

 

 

Op 16 september brachten de twee Noordhollandse assurantieclubs een bezoek aan De Onderlinge van 1719, de oudste levensverzekeraar van Nederland. Op de locatie in de binnenstad van Haarlem, een prachtig pand met binnentuin, werden de leden ontvangen door de directie en enkele oud-bestuursleden van de levensverzekeraar.

 

Oud-bestuurder Cees van Wijk schetste in zijn openingstoespraak het historisch belang van de vroegere gilden en broederschappen. Uit naastenliefde en zorg voor collega’s zijn in de Middeleeuwen zogenaamde liefdesbossen ontstaan. Hierin droeg men elkaars lasten rond de begrafenis. In Haarlem was dit het begrafenisbos ‘De Vrijwillige Liefdesbeurs’ met als zinspreuk ‘In Alles Ghetrou’.

In hart en nieren

En nog steeds is De Onderlinge van 1719 een verzekeraar in hart en nieren, die vooral dicht bij de klant wil staan. Directeur José Groot meldde dat de vergunning onlangs door De Nederlandsche Bank opnieuw is bekrachtigd en dat De Onderlinge in de toekomst voorzichtig wil blijven groeien om het voortbestaan te kunnen garanderen. De uitdaging zit niet in de solvabiliteit of de bestuurders, maar er is natuurlijk wel een kritische ondergrens om dit kunnen blijven doen.


Een inspirerende afsluitig van een prettig bezoek

Aan het eind van de avond werden de bezoekers verrast met een voordracht door Marjolein Bolhuis- Eijsvogel, oud-hockeyster in het team
dat Olympisch kampioen werd in 1984. Tegenwoordig is zij directeur van Spieren voor Spieren en bestuurslid Tophockey van de KNHB. De
oud-hockeyster trok parallellen tussen topsport en het bedrijfsleven met wijze lessen voor iedere ondernemer. Het gaat om groepsdynamiek en ‘focus’. Het hebben van dezelfde doelen in de hele organisatie is de enige weg naar succes. Niet alleen in hockey, maar ook in verzekeren. In haar voordracht maakte zij duidelijk wat je kunt doen en moet laten om te komen tot gezamenlijk succes, net als het Nederlands damesteam op het WK-hockey in Den Haag.

Beste leden,

Eigenlijk had hier een verslag van het landelijke congres van de Federatie van Assurantieclubs moeten staan. Maar zoals u inmiddels heeft vernomen heeft het bestuur besloten om het congres niet door te laten gaan wegens te weinig aanmeldingen. Het gebeurt in deze sector vaker dat een bijeenkomst wordt afgelast omdat er te weinig
aanmeldingen zijn. Wat echter niet vaak voorkomt, is dat dit in de markt tot verontruste reacties leidt. En dat baart ons grote zorgen. Daarom voelen wij als Federatiebestuur toch de behoefte om een korte toelichting te geven.

Waar ging het eigenlijk om?

Het leeuwendeel van de sector heeft continu het gevoel niet gehoord te worden. Niet door de politiek, niet door de AFM en niet door de eigen brancheorganisaties. Andersom geldt overigens regelmatig hetzelfde. De sector draait rond in een vicieuze cirkel en het lukt maar niet om die te doorbreken. Het is – wat de Federatie betreft – hoog tijd dat we hier een fundamentele, maatschappelijke discussie over voeren. Want zolang de sector dit niet onder controle heeft, gaat de tsunami aan nieuwe wetgeving en hervormingsmaatregelen onverstoorbaar door. En daar ondervindt iedereen die in deze sector werkt dagelijks de vervelende gevolgen van.

Congres: ‘ze snappen er geen jota van’.

Voor het eerst in jaren stonden de top van het Verbond, Adfiz, de AFM en de Commissie CFD samen op één podium. Niet om de eigen dossierstandpunten te bepleiten, maar om met de sector een wezenlijke discussie te voeren over de vraag hoe wij er met elkaar voor gaan zorgen dat de kloof tussen werkvloer en politiek wordt gedicht. En hoe wij deze vicieuze cirkel met elkaar kunnen doorbreken. Dat is, in essentie, waar dit congres over ging. Onder leiding van prof. mr. Du Perron en met een bijdrage van Pjotr van Tilburg (directeur OAWM), die beiden uit eigen ervaring weten hoe er achter de ministeriële en politieke schermen over onze sector wordt gedacht. En wat we als sector kunnen doen om te zorgen dat we weer een ferme grip op het hervormingsproces krijgen.

Podium

De Federatie bood het podium, maar de markt kwam niet. Daar maken wij ons grote zorgen om. Want op basis van de ontvangen reacties moeten wij concluderen dat het niet alleen lag aan een (te) drukke agenda. Veel reacties kwamen er namelijk in de kern op neer dat de sector het vertrouwen in de instanties en de hoop op een betere toekomst volledig kwijt is. Murw, verlamd en (over)vermoeid. Als dat – na jarenlange hervormingen - werkelijk zo is, hebben we als sector een aanzienlijk groter probleem dan de vraag of de nieuwe vakbekwaamheidseisen wel geschikt zijn. Dan is het inderdaad hoog tijd voor een dossieroverstijgend debat over hoe we dit weer onder controle gaan krijgen. En als een Federatiecongres daar niet de geschikte methode voor is, dan moet deze discussie wellicht op een andere manier worden gevoerd. Hoe? U mag het zeggen. Het is per slot van rekening uw sector. Wij houden ons aanbevolen voor suggesties.

Reacties kunt u sturen naar: info@assurantieclubs.nl.

Bestuur Federatie van Assurantieclubs

FDG Bijeenkomst: De Assurantieadviseur als executeur

op 9 mei heeft de vereniging voor financiële Dienstverleners gelderland (fDg) in samenwerking met Monuta Uitvaartzorg en verzekeringen een bijeenkomst/workshop in Arnhem georganiseerd met als thema ‘De  ssurantieadviseur als executeur’.

De bijeenkomst werd voor de vijfde keer door Monuta voor FDG georganiseerd en is door de deelnemers zeer  nthousiast ontvangen. De vijfendertig aanwezige financiële professionals beoordeelden de bijeenkomst met een 8,8. Kortom een zeer geslaagde bijeenkomst. Notaris Henk van Doorn van notariaat-estateplanning Dijkman & van Doorn uit Apeldoorn gaf uitleg over de mogelijkheden van de adviseur als executeur. Daarbij kwamen de volgende  onderwerpen aan de orde:

  1. soorten executeurs
  2. benoeming van de executeur;
  3. taken van en het beheer door de executeur;
  4. einde van de taken en het beheer;
  5. beloning van de executeur.

Na een inleiding over de verschillende soorten executeurs en wat hierbij komt kijken, werd er een casus in groepsverband door de deelnemers uitgewerkt. Deze casus is vervolgens plenair besproken.

FDG

De algemene ledenvergadering van FDG vindt plaats op 16 september. Aansluitend is er de lezing ‘Assurantiekantoor van de toekomst’, met de sprekers Fred de Jong, Carlo van Tricht (Finass) en Dennis Homan (Finass). 

FIDAZ en KENAC

De twee assurantieclubs FiDAZ en KENAC organiseren op 16 september een gezamenlijke bedrijfspresentatie van de Onderlingen 1719 uit Haarlem. Locatie: Hotel Akersloot (aan de A9) Aanvang: 17.00 uur Ontvangst met broodjes en soep. De toegang is gratis en introducees zijn welkom. 

Federatie van Assurantieclubs
De Federatie organiseert op 18 september een najaarscongres. 


ABC
Behalve de Prinsjesdaglezing staat bij ABC ook nog een lezing op het programma over waarderingen en contra-expertise. Die vindt plaats op 28 oktober en wordt verzorgd door Troostwijk. Ingegaan wordt op de inhoud van alle vormen van waarderingen die nu in de markt voorkomen. Ook  Zorgplichtissues komen daarbij aan de orde. Daarnaast wordt een uitstapje gemaakt naar de rol van een  contraexpert en de werkzaamheden die door hem worden verricht na een schade.