Blogpost van de voorzitter

De Federatie van Assurantieclubs zoekt leden van assurantieclubs om met elkaar na te denken over een ideaal systeem van PA/PE. Wij willen permanent op de hoogte te zijn van allerlei ontwikkelingen om onze klanten een zo goed mogelijk advies te geven waarin alle meest actuele ontwikkelingen zijn meegenomen. En wij vinden dat assurantieclubs daarin een rol hebben.

Wat willen we niet meer

De Federatie van Assurantieclubs is blij met het toegangsexamen van de WFT. Maar we willen in de toekomst af van het huidige systeem van PE/PA. De driejaarlijkse verplichte PE-examens moeten wat de Federatie betreft komen te vervallen.

Want het is bijzonder (zeg maar gerust: vreemd) dat financieel advies zo ongeveer de enige branche is waarbij een diploma vervalt indien in een periode geen PA kan worden aangetoond en het PE-examen niet of onvoldoende is uitgevoerd. Daar komt ook nog bij dat we dit niet zelf bepalen, maar dat de overheid dit voor ons bepaalt.

Ook snappen we heel goed de herkomst van het huidige systeem, maar vinden ook dat onze branche het initiatief moet nemen om zaken – weer – zelf te gaan organiseren.

Wat willen we wel

We gaan bouwen aan een systeem van Permanent Actueel door middel van bijvoorbeeld een PA-tool en het actief bijwonen van interactieve bijeenkomsten. Die bijeenkomsten kunnen bijvoorbeeld (en wat ons betreft bij voorkeur) worden georganiseerd door assurantieclubs.

We zijn geen voorstander van PE-sessies waar (fors) voor betaald moet worden maar waar zo goed als niets van opgestoken wordt (aanwezigheidspremie)

Iedereen voldoet aan de wettelijke eis als hij of zij jaarlijks bijvoorbeeld enkele bijeenkomsten van een assurantieclub actief bijwoont en up-to-date is met de PA-tool.

En hij of zij hoeft geen PE-examen te doen.

Lobby

De Federatie van Assurantieclubs is politiek neutraal, maar vindt dat het tijd is om kleur te bekennen wat betreft het huidige PE/PA-systeem. Daarom zullen we in de komende maanden onze wensen goed beschrijven in een zogenaamd ‘position paper’.

Ook willen we het komende halfjaar op zoek gaan naar (extern) draagvlak bij partijen die hetzelfde doel nastreven. En aansluiten of creëren van een zo breed en divers mogelijke coalitie van samenwerkende partijen.

Hierna kunnen we – als branche gezamenlijk – ministerie en Tweede Kamer actief gaan benaderen.

Maar eerst

… dus een postition paper.

Natuurlijk betrekken we de leden van de assurantieclubs hier actief bij. Jullie weten als beste wat goed is voor de branche, voor jullie klant en voor het beste advies.

Stuur je mij een berichtje? Dat kan met een kant-en-klare oplossing of met de wil om mee te denken over mogelijke oplossingen. En alles wat daar tussen zit.

Via social media, WhatsApp of mail.

Dit geheel kan leiden tot een mooi verhaal waarin we onze wensen beschrijven met voordelen en waarborgen.

Fijne zomer(vakantie)!

Vanaf deze plek wil ik alle bestuurders van assurantieclubs nogmaals heel erg bedanken voor hun inzet in het afgelopen jaar. Dat heeft geresulteerd in mooie resultaten: interessante lezingen, een knallend jubileumfeest en vele federatie-initiatieven. Top!

Ook voor na de zomer(vakantie) hoop ik weer op een goede inzet en dat mooie zaken worden gerealiseerd.

De zomer is sowieso een mooi moment voor reflectie. Wat gaat er goed, wat kan er beter of waar word ik gelukkig(er) van? Voor iedereen.

Daarom wens alle lezers van de Beursbengel de komende maanden veel ontspanning en inspanning om fris en helder na de zomer aan de slag te gaan met nieuwe plannen om zaken wel, anders of niet te gaan doen.

Een hele fijne zomer(vakantie)!


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

In mijn column van april schreef ik over de financieel adviseur van de toekomst. Hierbij beschreef ik een aantal kenmerken waarover hij of zij moet beschikken. De meeste reacties en vragen kreeg ik over de alinea ‘Neemt klanten serieus, luistert en legt uit’.

Nog even die alinea herhalend: ‘De financieel adviseur van de toekomst leert zijn klant kennen en bouwt een relatie met hem, haar of hen op. Luisteren naar de behoefte van de klant is het begin. Hij kan empathisch reageren op wat er gezegd wordt; maar ook op wat er non-verbaal te zien is. Het advies wordt helder gemaakt op papier en in een gesprek, waarbij alternatieven worden afgewogen en de voors en tegens van de voorgestelde keuze(s) duidelijk worden gemaakt.’

STANDAARD OPENINGSZIN

Eén vraag die ik kreeg, sprong eruit: namelijk of er een manier is om het begin van het adviesgesprek een beetje soepeler te beginnen. Is er een soort van standaard openingszin? Natuurlijk is er niet één enkele standaard openingszin. Wel heb ik deze top 10 voor u verzameld:

1. Wat fijn om hier weer te zijn. Of een ander compliment.

2. Heb je al eerder een gesprek met een financieel adviseur gevoerd? En wat is je daarvan het meeste bijgebleven? Bij een kennismakingsgesprek.

3. Hoe was de vakantie/verjaardag/ eerste werkdag in nieuwe baan ? Toon belangstelling.

4. Ik begreep dat jullie gaan trouwen. Weet je al hoe de dag eruit gaat zien? Of stel een toepasselijke vraag bij de reden van de afspraak.

5. Ik heb nog nooit zo’n mooie zonsondergang gezien als toen ik hierheen reed. Of begin met een andere korte anekdote.

6. Wat mooi hoe jullie je huis/keuken/ eettafel/tuin hebben veranderd?

7. Waaraan heb je het meeste gehad uit ons vorige gesprek? Bij een vervolggesprek.

8. Wat is de belangrijkste vraag die jullie voor mij hebben? Waarmee kan ik jullie het meeste van dienst zijn? Gewoon vragen wat u voor uw klant kunt doen.

9. Het allerbelangrijkste doel van dit gesprek is dat jij je aan het eind van dit gesprek geholpen voelt. Spreken we dat af? Of een ander krachtig statement.

10. Vandaag wil ik graag <soort van agenda>met jullie bespreken. Waarmee willen jullie beginnen? Ik ben nogal van de hak-op-de-tak; en dan is zo’n agenda heel handig.

Welke openingszin het beste voor u is, is helemaal afhankelijk van wie u bent, wat uw klant kenmerkt en hoe u de relatie met uw klant ziet. Per situatie kan dat dus verschillen. Maar het is wel belangrijk dat u uzelf bent. Het napraten van een succesvol branchegenoot is wel het allerlaatste wat u moet doen.

Wat is uw openingszin als u bijvoorbeeld naar vrienden of de kroeg gaat? Gebruik die! Misschien een klein beetje aangepast; maar zeker niet te veel. Want hoe dichter uw ‘zakelijke’ openingszin daar bij in de buurt blijft, hoe beter het is. Want niets is natuurlijker of meer eigen dan dat.

En oefen. En varieer. Hoe vaker u oefent, hoe makkelijker het wordt. En het variëren heeft als voordeel dat u zich in verschillende situaties steeds makkelijker kunt redden.

Ik ben heel erg benieuwd naar welke openingszin u gaat gebruiken. Of welke eigen openingszin voor u heel goed werkt. Ik vind het leuk als u me dat laat weten.


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

Het daadwerkelijk centraal zetten van een klant is lastig. Financieel adviseurs, verzekeraars en banken moeten veel meer een vriend zijn van de klant in plaats van een tegenstander. Om dat te realiseren, moeten we systemen en processen loslaten die erg in onze manier van werken zijn ingebakken.

In onze branche wordt tegenwoordig veel gesproken over 'klantgerichtheid', 'klant centraal', 'stappen zetten'. Ik merk dat het lastig is om een klant écht centraal te zetten, om écht vanuit een klant te redeneren. Ik ben in mijn carrière, bij verschillende bedrijven, altijd vertrokken vanuit het startpunt 'wat wil de klant, wat wil het intermediair, wat willen de leden'. En om daar echt naar te luisteren, moet je je systemen en processen loslaten.

Twee voorbeelden

Als ik nu terugkijk naar de verzekeringsbranche, schieten mij twee voorbeelden binnen. Onlangs op wintersport is mijn dochter flink gevallen. Ze is met een sneeuwscooter naar de lift vervoerd en daarna met een ambulance naar een kliniek waar eens arts foto's heeft gemaakt. Allerlei kosten gemaakt, die ik bij thuiskomst probeer te verhalen op de (reis)verzekeraar, maar die verwees mij door naar de zorgverzekeraar. Nou ja, een hoop gedoe, want het loopt nog steeds.

Niet veel later had ik thuis flink wat pech door een kapotte rioleringsbuis, die van net buiten mijn huis tot de gemeentegrens liep. Dat is allemaal keurig gemaakt door een loodgieter, met een fikse rekening als gevolg, wel acht keer zo hoog als de knie-facturen. En dan denk ik, als ik me dan ergens voor zou willen verzekeren, dan is dat niet voor de knie van mijn dochter, maar voor de tegenslag met het riool.

Dát wil ik opvangen. Ik wil als consument niet denken in verzekeringsproducten. Ik wil dat als mij iets overkomt, als ik bijvoorbeeld meer dan € 500 of € 1.000 schade heb, dáár tegen verzekerd zijn. Anders moet ik buffers aanspreken die ik eigenlijk wil afwentelen op een verzekeraar. En de ene keer is het mijn auto, de andere keer mijn huis en een volgende keer word ik ergens voor aansprakelijk voor gesteld. Op het moment dat ik schade ervaar, wil ik dat de verzekeringsbranche er voor me is.

Er zijn als het er echt om gaat!

Dat zijn voorbeelden waarvan ik denk daar moeten we als branche veel meer naartoe. Er zijn als het er echt om gaat; en vooraf adviseren om de financiële consequenties zoveel als mogelijk te beperken. Ik hoop dat de branche meer naar de echte consumentbenadering toegaat. Gelukkig zie ik al wat bewegingen in de goede richting. Maar het kan allemaal wel wat spontaner.

Het is toch veel beter om, na het verlenen van een dienst, de klant op te bellen en te vragen wat hij ervan vond en wat je kunt doen om de dienstverlening nog beter te maken dan dat via een online enquête te doen? Je gaat een persoonlijke dialoog aan. Want in de zakelijke dienstverlening ben je er voor je klant, dé klant. En dat moet niet volgens een afvinklijst in Excel, we moeten echt in gesprek met de klant. Hem die echtheid laten voelen.

We moeten klanten ook niet over een kam scheren, niet over gemiddelden spreken wanneer het over klanten gaat. Eigenlijk zouden we elke klant als individu moeten behandelen. En dat is lastig. En dat vergt ook een andere manier van omgaan met de klant. De klant in de ogen kijken.

Ik maak wel eens de vergelijking tussen kaas uit de supermarkt en kaas van een kaasboer. Ik koop bij beiden. De laatste heeft een veel breder assortiment waarvan ik echt niet elk product ken. Dus dan wil ik advies en ben ik ook bereid daar extra voor te betalen, omdat ik de toegevoegde waarde ervan inzie. En zo zou het met een financieel adviseur ook moeten zijn.

98% van de mensen deugt

De voormalige Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, kwam bij zijn vertrek met zijn constatering dat 98% van de mensen deugt. Financiële professionals kijken natuurlijk vaak naar die 2% die niet deugt, omdat ze opzettelijk dingen doen die niet horen. Maar daardoor kijken we ook automatisch met een lichte vorm van argwaan naar het overgrote deel dat wel deugt. We moeten als financieel adviseurs, verzekeraars en banken weer een vriend worden van onze klanten in plaats van een tegenstander.

Niet per definitie uitgaan van 'het slechte' in de mens. En misschien moeten we als branche wel juist nadenken over het belonen van goed gedrag. En ja, dat gebeurt al enigszins met schadevrije jaren bij autoverzekeringen. Maar het mag allemaal wel wat sympathieker. Dat is ook iets wat steeds meer wordt gevraagd door de samenleving. Minder bezit, meer delen, uitgaan van het goede in de mens, zonder daarin naïef te zijn.

Die 2% blijft bestaan en daar zul je altijd op moeten blijven filteren. Maar laten we de perceptie gewoon omdraaien; niet uitgaan van die rotte 2%, maar juist die goede 98%. Als je als 'tegenstander' begint, laten mensen ook minder snel het achterste van hun tong zien, vullen ze bij formulieren alleen maar het broodnodige in en dan begin je al op verkeerde voet. Dat moeten we niet willen. Verander de grondhouding naar iets positiefs.

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

De financieel adviseur van de toekomst is een vakman (of –vrouw), neemt zijn klant serieus, kan goed luisteren, kan ingewikkelde zaken begrijpelijk uitleggen, is kennisexpert, is specialist én generalist, kent zijn eigen grenzen en heeft een netwerk van professionals.

De financieel adviseur van de toekomst bouwt via het lidmaatschap van een assurantieclub aan de toekomst van zijn klanten; en daarmee aan zijn eigen toekomst. In Groningen, Friesland en Drenthe is hij lid van EFD Noord, in Zwolle en Omstreken van FiDiZ, in Oost-Nederland Van FDON, in Gelderland van FDG, in ’t Gooi, Flevoland en Utrecht van GSFD, in Zuid-Holland van VPV Rotterdam, in Zeeland van de Assurantieclub Zeeland, in Brabant van FiDiB en in Limburg van LAC Zuid.

De financieel adviseur van de toekomst blijft zich ontwikkelen door het lezen van de Beursbengel, het bijhouden van het vaknieuws en het bezoeken van bijeenkomsten van zijn assurantieclub.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra ziet drie categorieën van fi nancieel adviseurs: de onafhankelijke, de zelfstandige en de verkoopadviseur. Maar ik zie er eigenlijk maar één: de financieel adviseur van de toekomst. Hieronder zal ik ingaan op de kenmerken.

VAKMAN
De financieel adviseur van de toekomst verstaat zijn vak. Hij is als leerling begonnen, bekwaamde zich als gezel en werd uiteindelijk
meester. Hij kan de opgebouwde kennis en opgedane ervaring keer op keer vertalen in concrete hulp aan zijn klanten en weet
gevraagd en ongevraagd advies te geven als situaties wijzigen. Neemt klanten serieus, luistert en legt uit.

De financieel adviseur van de toekomst leert zijn klant kennen en bouwt een relatie met hem, haar of hen op. Luisteren naar de behoefte
van de klant is het begin. Hij kan empathisch reageren op wat er gezegd wordt; maar ook op wat er non-verbaal te zien is.

Het advies wordt helder gemaakt op papier en in een gesprek, waarbij alternatieven worden afgewogen en de voors en tegens van de voorgestelde keuze(s) duidelijk worden gemaakt.

KENNISEXPERT
De financieel adviseur van de toekomst weet veel. Kent wetgeving, producten en voorwaarden en weet veel over oplossingen voor zijn klant. Die kennis heeft hij verkregen en ook het examen ervoor gehaald. En hij houdt deze kennis goed bij.

SPECIALIST EN GENERALIST
De financieel adviseur van de toekomst kent de basis van zijn vak door en door en heeft zich in een of meerdere aspecten van het vak gespecialiseerd.

KENT ZIJN EIGEN GRENZEN EN HEEFT EEN NETWERK VAN PROFESSIONALS
De financieel adviseur van de toekomst weet tot welk punt hij kan adviseren en weet ook vanaf wanneer hij een andere professional moet
inschakelen. En doordat er in zijn netwerk voldoende professionals zijn, kan de juiste vakman voorgesteld worden aan zijn klant. Met het grote voordeel dat de klant niet helemaal van voren af aan hoeft te beginnen om zijn situatie en behoefte uit te leggen.

JIJ?!
Ben jij die financieel adviseur van de toekomst? Sluit je dan snel aan bij een van de assurantieclubs die samen de Federatie vormen. Je bent van harte welkom!

 


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

In de vorige Beursbengel heb ik mijn bijdrage als kop meegegeven ‘Spring levende Federatie van Assurantieclubs’ en in deze inbreng wil ik vooral stilstaan bij de diverse en goede bijeenkomsten die de bij de Federatie aangesloten assurantieclubs organiseren. Meerdere redenen om te onderstrepen dat de Federatie en de assurantieclubs
springlevend zijn.

De assurantieclubs zetten zich – ieder op een eigen, unieke manier – in om vakkennis onder hun leden te delen met de mogelijkheid om te netwerken met medeberoepsbeoefenaars. Hoogwaardige, interessante lezingen vormen een belangrijk uitgangspunt. Dat is waardevol. Voor de professional zelf. Voor het kantoor waar hij of zij werkt. En voor de hele branche.

BIJEENKOMSTEN
Hieronder geef ik graag een overzicht van bijeenkomsten die in de komende twee maanden (in chronologische volgorde) worden georganiseerd: EFD Noord (Groningen, Friesland en Drenthe) organiseert in maart/april
2019 drie lezingen:

  1. ‘Cyberrisico’s’. Dinsdag 12 maart 2019 vanaf 16:30 uur, Gold Club te Assen.
  2. ‘NEN + ISO Waarderingen’ door Wilco Lenting. Dinsdag 26 maart 2019 vanaf 16:30 uur, ‘t Smelnehûs te
    Drachten.
  3. ‘Inkomen & Verzuim’ van Marjol Nikkels. Dinsdag 9 april 2019 vanaf 16:30 uur, De Postwagen te Tolbert.

GSFD (’t Gooi, Flevoland en Utrecht) organiseert halverwege maart 2019 een avond over provisietransparantie.
De datum, spreker en locatie zijn bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend. Maar zijn binnenkort te vinden
op de website.

Op dinsdag 26 maart 2019 vanaf 19:30 uur, in Kasteel Maurick te Vught houdt FiDiB (Brabant) een bijeenkomst ‘Kijk in de Kifid-praktijk’. Mr. Eveline Ruinaard, voorzitter geschillencommissie en tevens directeur van Kifid, zal met name ingaan op zaken waarmee de geschillencommissie te maken krijgt. Het oplossen van klachten via bemiddeling is een praktijk die aan belang wint, naast het doen van uitspraken. Vragen van aanwezigen over Kifid of klachtbehandeling in het algemeen zal zij graag beantwoorden.

Op woensdag 27 maart 2019 vanaf 18:00 uur, in Het Wapen van Beckum in Beckum, organiseert FDON (Vereniging
Financieel Dienstverleners Oost-Nederland) een bijeenkomst met als thema ‘transitie naar financieel regisseur?’.  Hierbij geven Fred de Jong en Alwin Oerlemans een toelichting op hun visie; vorm gegeven vanuit onderzoeken
en actuele ontwikkelingen. Aansluitend leidt Jurjen Oosterbaan de discussie met hen en de aanwezigen.

Op dinsdag 9 april, vanaf 12:00 uur organiseert LAC Zuid (Noord- en Zuid-Limburg) een lunchbijeenkomst. Nadere info is te vinden op de website. Locatie is Hotel van der Valk in Stein-Urmond.

Assurantieclub Zeeland organiseert op donderdag 11 april 2019 van 09:00 tot 12:00 uur in Middelburg de workshop ‘opruimkosten’. Hoe zit dat nou ook alweer met de consequenties van plotselinge of geleidelijke verontreiniging; opruimkosten op eigen terrein of bij derden en risicoaansprakelijkheid dan wel schuldaansprakelijkheid bij milieuschade? Genoeg ingrediënten om een workshop te verzorgen, waarbij vanuit diverse invalshoeken en met heel veel praktijkvoorbeelden het onderwerp opruimkosten behandeld zal worden.

VPV Rotterdam heeft in april ALV en in mei is het tweede deel van de reeks ‘vierde industriële revolutie’. Het
doel is om samen te ontdekken wat dit betekent voor de Rotterdamse verzekeringsmarkt. Locatie is het VNAB
kennis- en ontmoetingscentrum aan Boompjes te Rotterdam.

Ook de Vereniging voor Financiële Dienstverleners Gelderland (FDG) en FiDiZ (Vereniging van Financiële
Dienstverleners Zwolle en Omstreken) organiseren mooie bijeenkomsten. Deze waren op het moment van aanleveren van deze tekst nog niet bekend, maar zijn binnenkort op de website van deze assurantieclubs te vinden.
Zoals je kan zien, zijn dit zeer diverse onderwerpen. Van cyber tot provisie en van inkomensverzekeringen tot Kifid.
Allemaal onderwerpen die professionals in onze branche bezighouden.

MEER INFORMATIE
Meer informatie, zoals hoe je je kan opgeven, is te vinden op de website van de desbetreffende assurantieclub.
Die clubs kan je vinden via www.assurantieclubs.nl. Mijn oproep aan iedereen die het (verzekerings- en/of hypotheek)vak serieus neemt, is om lid te worden van een assurantieclub en hun bijeenkomsten te bezoeken. Tot ziens!


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

Foto uit de Beursbengel 881


Het jaar waarin de Federatie van Assurantieclubs het 70-jarig jubileum vierde en een nieuwe structuur introduceerde, ligt inmiddels achter ons. 2019 is het jaar van het bouwen.

Bouwen aan PA
Alle leden van de bij de Federatie aangesloten clubs hebben de mogelijkheid om gratis de Federatie-PA-tool uit te proberen. Hierin worden vakgenoten op de hoogte gehouden van de laatste (kennis)ontwikkelingen. Hierdoor kunnen alle leden permanent actueel zijn en hun klanten het meest up-to-date-advies geven.

Hoewel wij de voordelen van het huidige PE/PA-systeem zien, zijn er ook nadelen. We zijn blij met het toegangsexamen van de Wft en vinden PA (Permanent Actueel) een pareltje. Zo kunnen vakgenoten dagelijks werken aan hun actualiteit; wat ten goede komt aan het advies aan hun klanten.

Maar in de toekomst willen we af van het huidige systeem van PE. De driejaarlijkse verplichte PE-examens moeten komen te vervallen. Onder andere omdat dit geen systeem is dat aansluit op de (individuele) praktijk. Wat heeft het voor zin om als zakelijk schadeadviseur te leren over een vakgebied waar je helemaal niet mee bezig bent? Als zakelijk schadeadviseur moet je alle ins en outs kennen van de zaken waarover je adviseert!

Bouwen aan samen
Het unieke van assurantieclubs is belangrijk. Iedere club kent de eigen leden het beste en weet daar het beste op in te springen.
Maar er is ook veel dat de clubs bindt. En daarom werkt de Federatie aan het vergroten van de toegevoegde waarde van het geheel. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we nadenken of en hoe we kunnen werken vanuit één websitebouwer. Het koppelen van gegevens en uitwisselen van zaken kan dan beter.

In 2019 zullen er ook gezamenlijke initiatieven worden opgepakt voor ledenwerving, gastsprekers, lezingen, opleidingen en stage voor intreders.

Tot slot willen we ook structuur brengen in hoe verzekeraars ons werk kunnen ondersteunen. Dit jaar zullen er sponsorpakketten voor gouden/zilveren/bronzen verzekeraars zijn. Kan je niet wachten? Neem dan contact met mij op en ik koppel je aan het betreffende bestuurslid.

Bouwen aan kennis en netwerk
Ondertussen organiseren de assurantieclubs vele bijeenkomsten in het land over nieuwe ontwikkelingen in onze branche. Affectieschade, technologische ontwikkelingen, cyber en dergelijke. Neem jij je vak ook zo serieus en zoek je mogelijkheden om kennis te maken (of te netwerken) met vakgenoten? Ga dan eens naar een avond van een assurantieclub bij jou in de buurt. Je kan die vinden via https://www.assurantieclubs.nl/.


Groet,
Bert Sonneveld, voorzitter.
voorzitter@assurantieclubs.nl
06 – 20 64 16 85

 

Blogs 2014

De vereniging van financiële dienstverleners brabant (fidib) zoekt continue naar nieuwe uitdagingen om zich te vernieuwen en te verjongen. Het platform wil meegroeien met de wensen van haar leden, en ook de aansluiting met jongeren binnen de financiële branche versterken. deze generatie speelt namelijk een belangrijke rol bij de noodzakelijke vernieuwingen. Vandaar dat de jongerenafdeling JONg-fidib alle ruimte krijgt om zich te oriënteren en te profileren.

Op 10 december heeft de jongerenafdeling een nieuw event georganiseerd: de JONGFiDiB Carrièredag. Studenten en (net)werkende jongeren tot dertig jaar zijn dan welkom om zich te laten inspireren door verschillende sprekers uit het bedrijfsleven, zoals Van Lanschot, Kempen & Co en Welten. Econoom Mathijs Bouman zal de plenaire aftrap doen.

Het event vind plaats in de Verkadefabriek te ’s-Hertogenbosch, tussen 13.00 en 18.00 uur. Naar verwachting zullen tweehonderd jongeren zich aanmelden. Onder de aanwezigen zal onder andere een Summer Course verloot worden. Hiermee sluit de jongerenafdeling van FiDiB het jaar 2014 succesvol af.

NieuwjaarsDeBat

In 2015 start JONG-FiDiB het jaar weer goed met het Nieuwjaarsdebat. Net zoals in 2014 zal dit weer plaatsvinden bij de Fontys Hogeschool te Eindhoven. Opnieuw zullen studenten het debat aangaan met de gevestigde orde. Hoe denken zij een jaar later over het behalen van Wft diploma’s?

Om ook diverse zusterverenigingen de mogelijkheid te geven aanwezig te zijn, wordt dit keer het event gehouden op dinsdag 27 januari vanaf 18.00 uur. Na de introductie van een stelling mag iedereen mee debatteren en zijn of haar zienswijze naar voren brengen. Echter na tien minuten ronden we de stelling af door collectief af tellen.

Innovatie

Verder hield FiDiB zelf op 17 november een inspirerende bijeenkomst over innovatie. Vanuit het theoretische kader, gegeven door Jan Spruijt (Avans Hogeschool), maakte Jaap Odijk (Generali) de vertaalslag naar diverse praktijkvoorbeelden.

 

 

Op 16 september brachten de twee Noordhollandse assurantieclubs een bezoek aan De Onderlinge van 1719, de oudste levensverzekeraar van Nederland. Op de locatie in de binnenstad van Haarlem, een prachtig pand met binnentuin, werden de leden ontvangen door de directie en enkele oud-bestuursleden van de levensverzekeraar.

 

Oud-bestuurder Cees van Wijk schetste in zijn openingstoespraak het historisch belang van de vroegere gilden en broederschappen. Uit naastenliefde en zorg voor collega’s zijn in de Middeleeuwen zogenaamde liefdesbossen ontstaan. Hierin droeg men elkaars lasten rond de begrafenis. In Haarlem was dit het begrafenisbos ‘De Vrijwillige Liefdesbeurs’ met als zinspreuk ‘In Alles Ghetrou’.

In hart en nieren

En nog steeds is De Onderlinge van 1719 een verzekeraar in hart en nieren, die vooral dicht bij de klant wil staan. Directeur José Groot meldde dat de vergunning onlangs door De Nederlandsche Bank opnieuw is bekrachtigd en dat De Onderlinge in de toekomst voorzichtig wil blijven groeien om het voortbestaan te kunnen garanderen. De uitdaging zit niet in de solvabiliteit of de bestuurders, maar er is natuurlijk wel een kritische ondergrens om dit kunnen blijven doen.


Een inspirerende afsluitig van een prettig bezoek

Aan het eind van de avond werden de bezoekers verrast met een voordracht door Marjolein Bolhuis- Eijsvogel, oud-hockeyster in het team
dat Olympisch kampioen werd in 1984. Tegenwoordig is zij directeur van Spieren voor Spieren en bestuurslid Tophockey van de KNHB. De
oud-hockeyster trok parallellen tussen topsport en het bedrijfsleven met wijze lessen voor iedere ondernemer. Het gaat om groepsdynamiek en ‘focus’. Het hebben van dezelfde doelen in de hele organisatie is de enige weg naar succes. Niet alleen in hockey, maar ook in verzekeren. In haar voordracht maakte zij duidelijk wat je kunt doen en moet laten om te komen tot gezamenlijk succes, net als het Nederlands damesteam op het WK-hockey in Den Haag.